Posted on

The most extraordinary garden

Ingin sekali membawa anda semua berfikir sejenak…when someone ask you,”what is the most extraordinary garden that you have?” ap yg anda fikir??

Hujung minggu yg lalu saya terpanggil untuk membawa hati ini ke satu kursus bertempat di sebuah pantai yg indah…kursus ap?kursus kawen..huhu..biarla rahsia…memang susah untuk menghadirkan hati di dalam program yg tidak serasi dgn jiwa…tp demi amanah dan tanggungjawab yg akan saya pikul, saya gagahkan hati untuk berada di sana…berusaha untuk mengikhlaskan diri sebanyak mungkin.

Berbalik kepada soalan tadi..about the GARDEN….semua org di tanya di dalam dewan tersebut…dan kebanyakan ada 3 jawapan yang mostly  peserta kursus itu jawab..cuba teka ap…

1- no idea about that

2- heart

3- brain

regarding the answers above, which one yg betul anda rasa?  pada masa tu, saya fikir jawapan no 2 yg dinantikan oleh penceramah tersebut..tp malangnya…anggapan saya salah….jawapannya adalah brain…adakah anda setuju dgn jawapan itu??

mm…the most extraordinary garden is our brain… pendapat ini adalah menurut penulis barat yg menulis buku tentang ‘ A monk that have sell his Ferarri’.lebih kurang la tajuk bukunye..penceramah tadi mengupas sikit la pasal buku ni…

so…can you see the different between western and islam? masa saya dengar jawapan tu, memang saya tak bersetuju..for me…our garden is our soul…masa tu teringat lagu mata hati  nyanyian Hijjaz

Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu
Pandangan hati itu yang hakiki
Kalau hati itu bersih

kenapa saya cakap hati is my garden? what is garden? analoginya mcm ni…taman adalah sesuatu yg indah…jika kita menjaganya dgn baik…cantiklah ia…kalu taman itu di depan halaman rumah kita…kalu ia cantik..hidup pun sejahtera,aman sentosa…tapi bagaimana kalu kita tak jaga? air bertakung…rumputt panjang…nyamuk pun boleh membiak…tak pasal2 kene malaria or dengue…masuk hospital…

bagaimana pula dgn hati?? terang terangan nabi Muhammad saw bersabda.”Ingatlah..di dalam jasad terdapat seketul darah…jika ianya baik maka baiklah seluruh jasad, jika ia buruk maka buruklah seluruh jasad..ingatlah!itulah hati”

sambungan lagu hijjaz tadi

Hati kalau terlalu bersih
Pandangannya kan menembusi hijab
Hati jika sudah bersih
Firasatnya tepat kehendak Allah
Tapi hati bila dikotori
Bisikannya bukan lagi kebenaran

mm..jadi cuba kita renungkan….apa taman itu sebenarnya….jika taman hati kita lapang…hidup akan menjadi tenang…hati adalah raja bagi jasad…Allah swt juga berfirman “…dgn mengingati Allah hati akan menjadi tenang…”. betapa dalam Islam amat mementingkan soal hati… keimanan, keikhlasan, ketaqwaan…tidak datang dari akal yg waras semata2…tapi lahir dari dan jiwa tulus seorang hamba…pandangan akal selau tersalah…pandangan akal manusia sgt terbatas…ye, memang lah keistimewaan manusia yg membezakannya drpd makhluk lain adalah dikurniakan akal..tapi apa yg memandu akal jika bukan hati yg bersih, hati yg sentiasa mengingati Allah…yg sentiasa memuji Allah..

kalu dilihat secara medicalnya…hati adalah organ yg sgt penting selain jantung.

Hati mempunyai pelbagai fungsi termasuk menyimpan glikogen, mensintesis protein plasma, dan menyahtoksik dadah atau racun. Ia menghasilkan hempedu yang penting bagi penghadaman. Ia melaksana dan mengawal pelbagai fungsi biokimia jumlah besar yang memerlukan tisu khas. Betapa pentingnya hati..

Jadi…apa pendapat anda? what is the most extraordinary garden that you have? fikir2kan..renung2kan…

 

wallahualam.

 

 

 

 

Advertisements

About drdakwah

Previous education: Pasti Al hidayah Sek Keb Langgar Sek Men Sains Pasir Puteh Now: Medical student of IIUM Indera Mahkota

One response to “The most extraordinary garden

  1. nak taman yang best! 😀 semoga kita mendapat hati yang baik dan cantik. kalau tak jumpa hati, cari masa solat, baca Qur’an atau masa mengingati mati. kalau tak jumpa gak, minta hati yang baru. hati tu taman. benarlah…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s