Posted on

‘breeze’kan hati

Tergerak hati saya nak membelek2 sebuah buku yg bertajuk ‘Berguru kepada Sahabat Nabi’ karya Sayid Muhammad Nuh..teringat pulak kata2 Dr jamal…kita perlu byk membaca tentang kehidupan para sahabat..kisah mereka lengkap dengan suka mahupun duka hidup di dunia…lagipun, kata Dr jamal, sahabat 2 Rasulullah Saw digelar radhiyallahuanhu..maknanya, mendapat redha Allah ke atasnya.jd maknanya…sepanjang hidup mereka, diredhai Allah..jadi, sgt baguslah untuk kita meneladani mereka..

tertarik dengan salah satu bab dalam buku ni… SENTIASA MENYUCIKAN HATI…

mmm..first impression…terbayang..solat…baca alquran…puasa….QIAM…mmm…memang dah tahu semua ibadat ini perlu dilaksanakan…memang ini adalah cara untuk membersihkan hati…tapi…tak  semua buat…solat sunat..jarang sekali..puasa..bolehla.. Qiam??aduh..beratnya mata nk buka..semua berat bila nk bgun qiam…itulah kita..yg mengaku sebagai ummat Rasulullah saw….terfikir juga..berdosanya…mmm

saya teruskan membaca…tersentak seketika apabila membaca…”dalam satu riwayat disebutkan bahawa Rasulullah saw melakukan solat malam sampai kedua telapak kakinya bengkak kerana terlalu lama berdiri. ketika baginda ditanya tentang itu, Rasulullah saw menjawab, “Bukankah aku harus menjai HAMBA YANG BERSYUKUR”..

astaghfirullahalazim…ya allah ampunkan aku..selama ni aku tak menjadi hambaMu yg benar2 bersyukur padaMU..

lihatlah..Rasulullah saw yg ma’sum, tiada melakukan dosa pun, yg telah dijamin syurga, kekasih Allah pulak tu..tidak jemu mengabdikan diri pada Allah…tapi kita…tak tahu lagi di mana destinasi kita nanti…sama ada di dalam istana yg tersergam indah..yg mengalir di bawahnya sungai2…ataupun…singgahsana kita diperbuat daripada bara2 api yg menyala…membakar seluruh tubuh..wallahualam

mm…Ya allah..ampunkan hambaMU ini…aku gagal menjaga imanku dgn baik..aku gagal mengawal hawa nafsuku..aku terpedaya dgn bisikan syaitan…ya Allah…berilah aku kekuatan..

hawa nafsu…membisikkan pd kita untuk meninggalkan amal2 ibadah…segeralah ingatkan..memang itu lah keadaan dunia ini..perjalanannya panjang..dan segala kewajipan di dalam nya sgt berat..hanya sabardan takwalah dapat menjadi bekal perjalanan tersebut..ingatlah..”DAN ADAPUN ORANG_ORANG YANG TAKUT KEPADA ALLAH DAN MENGAWAL NAFSUNYA, MAKA SESUNGGUHNYA SYURGALAH TEMPAT TINGGALNYA”-An naaziat:40-41

semoga Allah sentiasa tetapkan hati kita di jalanNya..amin

Advertisements

About drdakwah

Previous education: Pasti Al hidayah Sek Keb Langgar Sek Men Sains Pasir Puteh Now: Medical student of IIUM Indera Mahkota

2 responses to “‘breeze’kan hati

  1. salam. ni ja ke? hehe baru tau ni blog ja. hehe

    buku sape yang ja baca?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s