Posted on

Nasihat kepada yang Sihat

Sabda Rasulullah saw :
Ada dua nikmat yang kebanyakannya yang kebanyakannya manusia tertipu,iaitu kesihatan dan waktu luang” (HR Bukhari)

Kesihatan dan masa terluang…kenapa manusia tertipu??
kerana tatkala kedua dua ini hadir dalam diri manusia, manusia menjadi lalai dan leka…

“ala….masa banyak lagi..espk esok la bgun Qiam…lai pun sihat lagi ni..”

“ala…sekali sekala makan KFC,,makan burger..sihat lagi ni..mm…buat aper nak gi gym..nanti nantilah..esok kan ader..larat lagi ni..”

macam kita pikir…lari dari tanggungjawab menjaga kesihatan dan mengisi masa terluang dengan berfaedah..
Tapi,bila tiba masa sakit…

” Ya Allah…sembuhkanlah aku cepat..aku tak sanggup menanggung ni semua..”
” kalaulah aku sihat hari ni, macam macam aku bleh buat..kalaulah aku tak terlantar kat ospital hari ni, boleh aku ikut sama rakan2 lain Qiam malam ni…kalaula……”

Kalau la , kalau la…itu sahaja yang mampu terucap…
maka ,…saudara saudara ku sekalian, jadikanlah masa sihatmu sebagai masa untukmu dekatkan diri kepada Allah..

Barapa ramai orang sakit yang ingin melangkahkan kedua dua kakinya menunaikan solat wajib berjemaah??

Berapa ramai orang sakit yang tidak boleh mendengar orang berbicara, ingin memdengar alunan ayat suci al Quran???

Berapa ramai orang sakit yang tidak mampu berkata kata dan melihat, ingin membaca ayat suci Al Quran???

cuba bayangkan jika itu keadaan kita…mahu melangkah ke masjid…tidak mampu…

mahu mambaca dan mendengar ayat suci Al Quran..tidak mampu…

Jadi…kepada sesiapa sesiapa yang sihat…bersyukurlah..bersyukurlah dengan nikmat yang Allah berikan kepada kita..

Bersyukurlah terhadap nikmat kedua dua kakimu..jgnlah kamu melangkah ke tempat maksiat..
Bersyukurlah terhadap kedua dua telingamu..jgnlah kamu menggunakannya untuk mendengar alunan muzik yang melalaikan..
Bersyukurlah dengan kedua dua matamu…jgnlah kau gunakannya kepada maksiat..ingatlah firman Allah SWT:

‘katakanlah kepada orang laki laki yng beriman,hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya ;yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka…” (An nur-30)

dan..
“Katakanlah kepada wanita2 beriman, hendaklah mereka menahan pandangan dan kemaluannya..” (An nur-31)

ingatlah..jika kita menjaga segala nkmat yang Allah kurniakan sebaiknya,.. Dia akan memeliharanya untuk kita llebih lama…supaya kita merasai nikmat tersebut sepanjang hidup kita..FIKIRKANLAH…

Wallahualam

Advertisements

About drdakwah

Previous education: Pasti Al hidayah Sek Keb Langgar Sek Men Sains Pasir Puteh Now: Medical student of IIUM Indera Mahkota

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s